Jaguar TCS Racing verhoogt efficiency van Jaguar’s hybrid-modellen

Precies weten wanneer je gas moet geven tijdens een race of wanneer je energie moet terugwinnen met regeneratief remmen: kennis is essentieel om de beste prestaties uit de Jaguar I-TYPE 5 Formula E-auto te halen. Wie efficiënt rijdt, wint races.

Jaguar TCS Racing-coureurs Mitch Evans en Sam Bird beoordelen elke ronde waar het optimale rempunt ligt voor een bocht. Net zo belangrijk is om te weten waar je het gaspedaal moet loslaten, om zodoende het maximale uit de regeneratiefunctie te halen zonder kostbare energie te verspillen bij het remmen. Door te leren van deze rijtactiek kan direct een verbeterde efficiency en lagere uitstoot worden gerealiseerd voor de plug-in hybrid- (PHEV) en mild hybrid-modellen (MHEV) van Jaguar.

Ter voorbereiding op iedere ronde van het ABB FIA Formula E World Championship maakt het team van Jaguar TCS Racing een zeer ​​gedetailleerd, digitaal model van elk circuit, waarop zelfs de putdeksels zijn terug te vinden. Het model van de e-Prix van Londen – die 30 & 31 juli 2022 plaatsvindt – bevat ook de wijzigingen die dit seizoen zijn aangebracht in de bochten van de dubbele chicane tussen bocht 10 en 13. De modellen worden vervolgens gebruikt in de ultramoderne driver-in-the-loop-simulator om de energiestrategie voor de races te ontwikkelen. Deze winnende strategieën zorgen ervoor dat de coureurs op het juiste moment het gaspedaal intrappen of loslaten om zoveel mogelijk energie te besparen. Hiermee wordt iedere joule aan energie die naar de motor van de I-TYPE 5 wordt gestuurd – en teruggeleverd om de batterij op te laden tijdens regeneratief remmen – zo verantwoord en efficiënt mogelijk gebruikt. Mitch en Sam maken op deze wijze optimaal gebruik van het beschikbare vermogen, terwijl ze er tegelijkertijd voor zorgen dat ze genoeg energie hebben om de finish te bereiken.

Software vertaald naar de openbare weg

De software die uit deze processen is ontstaan, heeft Jaguar doorontwikkeld als Predictive Energy Optimisation (PEO) voor de Jaguar F-PACE P400e PHEV en E-PACE P300e PHEV. Bij het invoeren van een bestemming in het Pivi Pro-infotainmentsysteem ontvangt PEO een overzicht van de reis (tot maximaal 650 km) die vervolgens wordt opgesplitst in segmenten van 100 meter voor analyse.

PEO gaat aan de slag met GPS-kaartgegevens inclusief de soorten wegen, de gemiddelde snelheden en stijgingspercentages. Het neemt een weloverwogen beslissing over hoe de aandrijflijn in iedere fase zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet. In stedelijke gebieden wordt bijvoorbeeld prioriteit toegekend aan de elektromotor om emissievrij te rijden, terwijl de Ingenium-benzinemotor zijn optimale efficiency bereikt op snelwegen. Deze intelligente, voorspellende aansturing van de twee krachtbronnen levert veel voordelen op.

Het systeem zorgt er ook voor dat er altijd minimaal 6 kilometer aan elektrische actieradius beschikbaar is voor het laatste deel van de reis, voor een geruisloze en emissievrije aankomst op de eindbestemming.

Daarnaast maakt de Eco Coach-functie in de Jaguar XE, XF, E-PACE en F-PACE MHEV gebruik van intelligente algoritmes om bestuurders te helpen bij het ontwikkelen van een vlottere en efficiëntere rijstijl. De Eco Coach leest de weg en adviseert de bestuurder om het gaspedaal los te laten waar nodig. Op die manier worden de voordelen van regeneratief remmen maximaal benut. De Eco Coach is vergelijkbaar met de ‘gas los en uitrollen’-strategie van Jaguar TCS Racing-coureurs Mitch Evans en Sam Bird om het energiegebruik tijdens de Formula E-races te optimaliseren. Deze strategie is van fundamenteel belang in de Formula E, aangezien een derde van de benodigde energie om de race uit te rijden (45 minuten + 1 ronde) moet worden geregenereerd.

Kilometers vooruitkijken met de Eco Coach

Onderweg gebruikt de Eco Coach de GPS-locatie van de auto en gegevens in de cloud om te anticiperen op de meest waarschijnlijke route die zal worden gereden. Samen met kaartgegevens kan de technologie tot 2,5 km – de zogenoemde elektronische horizon – vooruitkijken om wegkenmerken zoals bochten, kruispunten, rotondes, snelheidslimieten en afdalingen op de route te begrijpen en interpreteren. Zo kan de bestuurder zich beter voorbereiden en anticiperen op wat komen gaat, wat er waarschijnlijk toe zal leiden dat de bestuurder het gaspedaal eerder loslaat.

Dit intelligente beeld van de weg wordt iedere 10 meter opnieuw bijgewerkt en gaat vervolgens naar de regeleenheid van de aandrijflijn om het optimale ‘gas los’-punt voor de bestuurder te bepalen. Als dit punt wordt bereikt, wordt de bestuurder door de Eco Coach via een groen pedaal-pictogram op het instrumentenpaneel geadviseerd om het gaspedaal los te laten. Het pictogram verandert in een omtreklijn als de bestuurder het advies opvolgt en verdwijnt als de remmen worden gebruikt. Dit systeem is gebaseerd op de stuurwiellampjes die de Formula E-coureurs gebruiken om te weten wanneer zij het gaspedaal moeten loslaten om uit te rollen.

James Barclay, Jaguar TCS Racing Team Principal: “The difference between winning and losing can be down to less than one percentage point of energy consumption per lap – every marginal gain we can make to efficiency makes a difference. That’s why we model each circuit – and the Jaguar I-TYPE’s performance on it – to such a fine level of detail so that we develop the optimal energy strategy for every Formula E race. The techniques we use and the invaluable knowledge we’ve built up has helped to make the Predictive Energy Optimisation technology in Jaguar’s plug-in hybrids so effective and enables customers to get the most from their state-of-the-art powertrains. The same applies to the Eco Coach technology in Jaguar’s mild-hybrids, helping drivers to save fuel and reduce emissions. Both are great examples of our Race to Innovate philosophy and how we are bringing our learnings from highly competitive world championship motorsport to our customers.”